تلویزیون میگوید برای ساختن سریال حبیب ابن مظاهر پول نداریم/ تماشای سریال طفلان مسلم عدهای را راهی بیمارستان کرد + فیلم
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۲۹۶۱۰
وقتی از مجتبی یاسینی سؤال میکنیم چرا راه ساخت کارهای عاشورایی بسته شده میگوید از مدیران بپرسید که چرا اجازه نمیدهند سریال حبیب بن مظاهر ساخته شود. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم- مجتبی برزگر: سریال "طفلان مسلم" جزو آثاری است که همیشه به خصوص در ایام محرم و صفر جایگاه ویژهای در کنداکتور تلویزیون دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مثلاً وقتی "شوخی" همایون اسعدیان را به یاد میآوریم که چه نقشِ خاکستری عجیب و غریبی از خودش به یادگار گذاشته، با خودمان میگوییم چرا این روزها او اینقدر از تلویزیون و سینما دور شده و از تجاربش در عرصه بازیگری و کارگردانی استفاده نمیشود؟ هنوز هم کارهای ماندگاری مثل "سعید و سارا"، "آقای ساعتچی"، "خانه ما" و آوای بیصدا" را نمیتوان فراموش کرد.
او بعد از ساخت سریال «طفلان مسلم» و چند تلهفیلم، مدتهاست کاری برای تلویزیون نمیسازد، مجتبی یاسینی که با «حکایتی و حکمتی» مهران مدیری را برای اولینبار به دنیای تصویر معرفی کرد. او بعد از حاشیه صحبتهای مهران مدیری در برنامه «خندوانه» واکنش نشان داد و گفت: "آقای مدیری، من زندهام".
ماجرا از چه قرار بود؟ مهران مدیری در گفتوگو با رامبد جوان در برنامه «خندوانه» وقتی از او پرسیده میشود درباره نحوه ورودش به تلویزیون توضیح دهد؛ بهیکباره از یاسینی با عنوان زندهیاد نام میبرد. مجتبی یاسینی درباره تماس تلفنی مهران مدیری به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: مهران مدیری با من تماس گرفت و عذرخواهی کرد. احتمالاً یادش رفته مثل خیلیهای دیگر که فراموش میشوند.
در لا به لای گفتوگوی ویدئویی با او، در کنارِ لحنِ بغضآلودش از غربتِ امام حسین(ع) و فضای عاطفی و احساسی سریال "طفلان مسلم"، تا به خلأ سریالهای تاریخی مذهبی تأثیرگذار در تلویزیون و سینما میرسیم لب به گلایه میگشاید و میگوید: "حبیب بن مظاهر را ارائه دادهام اما منتظر مانده تا اسپانسری پیدا شود یا پولی اختصاص دهند این سریال ساخته شود. به من گفتند "پول نداریم"، راست هم میگویند ندارند اما برای ما! برای بعضیها همیشه دارند."
وقتی درباره سریال "طفلان مسلم" صحبت میکند بغض گلویش را میگیرد؛ آنچنان که خودش میگوید سرِ صحنه همه عوامل و بازیگران گریه میکردند. چون مردم با ماجرای طفلان مسلم آشنا بودند و پرداختن به این کار، نوعی خطرکردن بود. به همین خاطر مجبور بودیم بدون تکیه بر زرق و برقها، با دقت و ظرافت وارد داستان اصلی شویم.
او همچنین اعتقاد دارد که "طفلان مسلم" تجربه بسیار سختی بود اما در کارهای قبلی به مسلم و هانی بن عروه پرداخته بودم. چون جزو کسانیام که روی تاریخ صدر اسلام کار کردهام. در سال 1384 مجموعه "پیروفا" را ساختم و سال 1371 مجموعه "پس از آن روز" و سال 1380 "همراه آفتاب" را کارگردانی کردم.
مشروح این گپ و گفت را در ادامه بخوانید:
کتیبههایی که بغضِ آقای کارگردان را درآورد
* وقتی وارد دکورِ استودیوی ما شدید بغضی گلویتان را گرفت که پنهانش کردید. چه چیزی دیدید که این همه احساس شما را برانگیخت؟
چشمم به این کتیبهها افتاد و یک آن رفتم به زمانی که در هیئتها پارچه مشکی میزدم و کتبیه میکوبیدم. آنقدر سنجاق در دستانم رفته بود که هر بار به یادم میافتد برایم آن لحظات دلانگیز است. احساس میکنم یک کاری کردم که انشاءالله صاحبش قبول کند. چون این کارها صاحب دارد و او باید نگاه کند؛ در دل مردم بنشیند و اثر کند.
* بسیاری از کسانی که کار عاشورایی کردند بیننده پروپاقرصِ تعزیه بودهاند؛ شما چطور؟
هر سال میبینم تعزیه کجا برگزار میشود میروم و تماشا میکنم. تعزیه تاریخ نمایش ایران است. برخی آن اصالتِ تعزیه را حفظ کردهاند پیش میروند و بعضی هم متأسفانه تعزیه را سیاسی کردهاند.
"حکایتی و حکمتی" برای خودش، تعزیهای بود!
* شما کاری داشتهاید که بتوان گفت این یک نوع تعزیه نمایشی تلویزیونی است؟
کاری ساختم به نام "حکایتی و حکمتی"؛ من در این اثر به نوعی سبک جدیدی از تعزیه بود. یعنی هم به صورت تئاتر کارگاهی کار کردم و همه بازیگرانش نوجوانانی بودند از هنرجویان مدرسه هنر و ادبیات که حتی سعی کردم گریم نشوند. با هر شکل و شمایلی که بودند با المانهایی آنها را به یک شکل درآوردیم. خیلی هم مردم از این کار استقبال کردند و به نوعی این کار هم جنبه نمایشی داشت و هم تاریخی و از طرفی دیگر هم یک اثر کارگاهی بهروز، محسوب میشد.
* شما برای تاریخ اسلام آثاری را به یادگار گذاشتهاید و بسیار هم در این خصوص مطالعه و پژوهش داشتهاید؛ چطور میشود در منظومه کارهای عاشورایی، "طفلان مسلم" را انتخاب میکنید؟
همانطور که اشاره کردهاید کارهایی را برای تاریخ اسلام کردهام و آخرین کارم، "طفلان مسلم" بود و گرنه "پیروفا"، "پس از آن روز" و "همراه آفتاب" را در کارنامهام دارم. من راجع به همه ائمه کار کردهایم و قصههایی برای کار نمایشی خوب هم روی صحنه بردهام. اما قبول دارم "طفلان مسلم" حسّ دیگری داشت. علت هم این بود که خانوادهها در جریانِ داستان طفلان مسلم بودند و اکثراً میدانستند چه اتفاقی افتاده است. به همینخاطر با لحظات عاطفی و احساسیاش همذاتپنداری کردند.
وقتی سریال "طفلان مسلم" خانمی را راهی بیمارستان کرد
* صحنههایی در این سریال کار شده که سالها روضههایش روی منابر هیئتهای مذهبی خوانده شده است؛ از بازتابهای مردمی این سریال بگویید که مخاطبان با "طفلان مسلم" چگونه برخورد کردند؟
هیچوقت آن روزها از یادم نمیرود. خیلی تمرین کردیم؛ یعنی یکسره جلوی دوربین نرفتیم. خیلی از بازیگران سرتمرین گریه میکردند. خیلی کار دلی شده بود. یکی از دلایلی که در میان مردم جا افتاد چون بازیگران احساس و عواطفشان را خرجِ لحظه به لحظه این سریال کردند. یکی از بازیگران آمد و گفت مادرم به این روضههای خانگی میرود و جلساتی که خانمها دورِ هم جمع میشوند. روزی یکی از این خانمها در جلسه شرکت نمیکند و میگویند که گویا او شبِ گذشته سریال "طفلان مسلم" را میدیده و قلبش گرفته و در بیمارستان بستری شده است. مردم با قصه این سریال آشنا بودند و از این جهت ما رنگ و لعابِ نمایشی هم به این سریال ندادیم و خیلی تعزیهگونه بود.
ماجرای شوراهای سیمافیلم، میرباقری و...
* یک سؤال دلی بپرسم؛ اگر در واقعه عاشورا حضور داشتید با کدام از 72 نفر یار حضرت اباعبدالله الحسین(ع) همراه میشدید؟
طبیعی است با ایرانیها میرفتم. اتفاقاً یک قصهای هم دارم که فیلمنامهاش تصویب شد. داستانهای در هم تنیدهای که یک سال و نیم روی آن کار کردیم. تصویب هم شد متأسفانه گفتند پول نداریم. نامِ این سریال "شام غریبان" است؛ ماجرای دو ایرانی است که میشنوند امام حسین(ع) یاری طلبیده میشتابند و ... هر معاون سیمایی این سریال را خوانده، خواسته تا این مجموعه ساخته شود اما دریغ از حمایت مالی و شروعِ مراحل ساختش. همیشه خودم سعیام بر این بوده که برآورد خیلی پایین داشته باشم. در حالی که الان با 10 برابر برآوردِ آن روز هم نمیتوانیم این کار را بسازیم.
این برآورد پایین و کمخرج بودن جزو ویژگیهای کارم است. البته به این واسطه هیچوقت کیفیت را قربانی نکردهام. جالب است بدانید سیدمرتضی میرباقری معاون وقت سیما بعد از پخشِ سریال "طفلان مسلم" به من گفت: "کار دیگری را شروع کنید و طرح دیگری بیاورید". دو سال تمام در دفترم طرح دیگری نوشتم و فیلمنامه آماده شد. جالب است بدانید در همان شوراهای سیمافیلم میگفتند "یاسینی یک کار تاریخی را ظرف یک سال به آنتن رسانده و آثاریاند که 7، 8 ساله هم آماده نشدند".
باید از مدیران بپرسید، چرا؟!
* چرا راه ساخت کارهای عاشورایی و دینی که به اخلاق و فرهنگ جامعه ما کمک میکند در سینما و تلویزیون بسته است؟
چرایی آن را از مدیران بپرسید. چرا مجتبی یاسینی کار نمیکند؟ چرا به اینجا کشیده شده. دو طرح را خودتان تصویب کردید! ماجرای حبیب بن مظاهر چیزی نیست که پیش پا افتاده باشد. معلوم است چقدر تحقیق شده. یک سریال بسیار دیدنی است. همهچیز در آن وجود دارد؛ چرا نباید کار بشود؟
من ساختِ این کارها را دوست دارم و نسبت به این مفاهیم دغدغه دارم. اما هیچوقت هم زیربارِ ساخت این کارها به هر قیمتی نیستم. یعنی سرسری کار کردن برای صرفاً آنتن پُرکردن، ساخته نشدم. چون از خود حبیب بن مظاهر میترسم و باید حق مطلب را اداء کرد. حیف نیست این کارها ساخته نمیشوند و نسبت به این مفاهیم و محتواها، بیتفاوتیم؟
شخصیتِ هانی بن عروه را دوست دارم بازی کنم
* آقای یاسینی! سالهاست که دیگر بازیگری هم نمیکنید؛ هیچوقت در میانِ قصههای عاشورایی، شخصیتی بوده که شما دوست داشته باشید نقشش را ایفا کنید؟
من شخصیت هانی بن عروه را خیلی دوست داشتم و خیلی دوست دارم. بسیار قصه و صحنههای زیبا و نمایشی دارد. چشم چپش را در یکی از جنگها از دست داده و چشم راستش را در یکی از جنگهای دیگر. میآیند که او را دستگیر کنند و به خانهاش هجوم میآورند. به دخترش میگوید تو پشت سر من بایست و چشم من بشو! دختر میگوید پدر راست؛ او به سمت راست یورش میبرد و چپ هم همینطور. من خیلی این لحظات را دوست داشتم.
* شعری در ایام محرم به گوشتان آشناست که با شنیدنش ناگهان بغض گلویتان را میگیرد؟
امشب شهادتنامه عشاق امضاء میشود/ فردا زخون عاشقان این دشت دریا میشود؛ این شعر مرا همیشه به دوران کودکی میبرد، روزهایی که در میدان خراسان (خیابان زیبا) زندگی میکردم و آنجا بزرگ شدم. روزهایی که آنقدر کوچک بودیم بیرقها از خودمان بزرگتر بودند. سعی میکردیم اینها را بکشانیم و با خودمان بگوییم باز محرم شد و دلها شکست؛ این لحظات همیشه مرا منقلب میکنند.
دهکردی: استفاده از بازیگران خارجی نانبُری از بازیگر ایرانی نیست/ گاهی در سریالها به رنگهای جدید نیاز داریم+فیلم"سنجرخان" از توقف 3 ماهه درمیآید/ با بازیگرانِ سریال آشنا شوید + جزئیاتدلایل عدم تکرار سریالهایی مانند "مختارنامه"/ ماجرای توقف سریال "ثارالله" چیست؟چرا تلویزیون از پخش برنامههای آرشیوی غافل است؟/ پخش یک فیلم سینمایی بهصورت همزمان در چند شبکه!انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: حسینیه تسنیم امام حسین ع فیلم رسانه ملی سریال حسینیه تسنیم امام حسین ع فیلم رسانه ملی سریال حبیب بن مظاهر مجتبی یاسینی مهران مدیری طفلان مسلم هیچ وقت آن روز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۹۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم
سهم مدیوم سینما در مورد پرداختن به شغل یا شخصیت معلم مانند دیگر مشاغل است و فیلم مشخصی که به این قشر مهم و ابعاد کاری و فعالیتی آنها بپردازد به تعداد انگشتهای یک دست هم نمیرسد. - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، پرداختن به کسوت و جایگاه معلم در آثار سینمایی و تلویزیونی طی چند دهه اخیر در کشورمان فراز و فرودهای زیادی داشته، اما واقعیت این است که هر چقدر تلویزیون در این مسیر با تولید آثار متنوع عملکرد بهتری دارد، سینما کمتر اثر شاخصی با محوریت شخصیت معلمان داشته و صرفاً در برخی تولیداتش به عنوان یک کاراکتر پیشبرنده قصه و درام خودنمایی کرده است.
روز معلم برای خیلیها مترادف با خاطرات نوستالژیک دوران مدرسه است. آثاری در سینما و تلویزیون پخش شده که کسوت معلمی را به اشکال مختلف نمایش دادند و ثبت کردند. از همین ابتدا باید این نکته را مورد توجه قرار داد که سینمای کشورمان برای گرامیداشت مقام معلم، اثر درخوری تولید نکرده است. البته در خصوص این کمکاری در سینما برخی معتقدند نفس غیرقابل پیشبینی بودن زمان اکران فیلمها کمتر این اجازه را میدهد که در این رابطه اثری شکل بگیرد. اگرچه این جمله بیشتر بهانه است تا استدلال، ولی مسئولیتپذیری تلویزیون در این زمینه بیشتر از سینما بوده و گواه آن هم تولید سریالهای متعددی است که به برخی از شاخصهای آن اشاره میکنیم.
معلمان در سریالهای نوستالژیک
سریال «دبیرستان خضراء» ساخته اکبر خواجویی، محصول سال 1374 از جمله آثار تلویزیونی است که با محور قرار دادن رابطه معلمان با دانشآموزان برای بسیاری از مخاطبان خاطرهسازی کرده است. هسته اصلی این سریال مدرسه دخترانهای بود که با پی گرفتن دغدغهها و مشکلات دانشآموزان دختر نوجوان سعی داشت مشکلات این گروه سنی را به تصویر بکشد. با این حال محوریت خاص قصه روی شخصیت شکیبه با بازی «آزیتا حاجیان» متمرکز است که سعی میکند ضمن برطرف کردن دغدغههای خاص این قشر از جامعه دانشآموزی با انجام فعالیتهای مثبت و ثمربخش خود چهرهای مناسب برای مخاطب به نمایش بگذارد.
سریال «قصههای مجید» به کارگردانی مرحوم کیومرث پوراحمد، محصول سال 1369 تلویزیون نیز یکی از خاطرهانگیزترین سریالهاست که براساس کتابی با همین نام (قصههای مجید) از هوشنگ مرادیکرمانی ساخته شد. «قصههای مجید» روایتگر لحظههای کودکی یک نوجوان به نام مجید است که با مادربزرگش (بیبی) تنها در یک خانه قدیمی زندگی میکند. این سریال که در دهه 70 از تلویزیون پخش شد و همچنان هم از شبکههای مختلف سیما از جمله آی فیلم در حال بازپخش مجدد است در بخشهای زیادی به اتفاقات و موضوعاتی میپردازد که برای شخصیت مجید در مدرسه رخ میدهد یا ریشه دارد که انصافاً بخشهای خاطرهانگیزی از سریال به نحوه تعامل و شیوه برخورد مسئولان مدرسه اعم از مدیر، ناظم و معلمان با دانشآموزان میپردازد. این سریال آنقدر مورد توجه مخاطبان و مدیران تلویزیون قرار گرفت که چهار ماجرای آن به چهار فیلم سینمایی تبدیل شد و روی آنتن شبکههای مختلف سیما رفت.
سریال «بچههای مدرسه همت» به کارگردانی رضا میرکریمی، محصول سال 1376 تلویزیون هم یکی دیگر از این آثار است که محتوای آن درباره تعدادی دانشآموز است که در مدرسه شبانهروزی «همت» همزمان تحصیل و زندگی میکنند و هر بار با ماجرایی تازه روبهرو میشوند. سریال «مدرسه ما» به کارگردانی داریوش یاری، محصول سال 1388 هم درباره دانشآموزان یک مدرسه راهنمایی است که کارهای دانشآموزان باعث ایجاد جنجال و مشکلاتی میشود. شخصیت «کیهان» با بازی علی اوسیوند، معلم جدید ادبیات است که در میانه سال تحصیلی جایگزین معلم دیگری میشود و با ورودش تغییرات مثبتی در مدرسه ایجاد میکند. سریال «مدرسه مادربزرگها» به کارگردانی غلامرضا رمضانی، تولید سال 1375 از جمله آثار تلویزیونی است که به بحث نهضت سوادآموزی میپردازد. قصه اصلی این سریال در مورد تعدادی خانم میانسال است که خانم معلم جوانی با بازی الهام پاوهنژاد دارند و در هر قسمت ماجراهای جالبی را به وجود میآورند.
فیلمهای انگشتشمار سینما
سهم مدیوم سینما در مورد پرداختن به شغل یا شخصیت معلم مانند دیگر مشاغل است و فیلم مشخصی که به این قشر مهم و ابعاد کاری و فعالیتی آنها بپردازد به تعداد انگشتهای یک دست هم نمیرسد.
«جنگ اطهر» اولین اثر سینمایی پس از انقلاب است که در آن به معلم، مدرسه و دانشآموز پرداخته میشود. این فیلم یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کارگردانی محمدعلی نجفی ساخته شد. این فیلم قصه آموزگار جوان و فداکاری به نام اطهر را روایت میکند که وارد مدرسهای میشود و سعی میکند روابط دوستانهای با شاگردانش برقرار کند. رابطه او با یکی از شاگردان به نام فتاح که وضع خانوادگی نامناسبی دارد بیشتر میشود. اطهر در تدارک اجرای یک نمایشنامه توسط دانشآموزان است، اما مدیر مدرسه مشکلاتی برای او فراهم میکند. اطهر میکوشد فتاح را با واقعیتهای سیاسی و اجتماعی جامعه آشنا کند، اما جانش را بر سر هدفش میگذارد.
«خانه دوست کجاست؟» عباس کیارستمی را که تولید سال 1365 است، میتوان یکی از موفقترین آثار سینمایی در این حوزه دانست که موفقیتهای بینالمللی بسیاری کسب کرد. این فیلم قصه پسربچهای را روایت میکند که متوجه میشود دفتر دوستش را به اشتباه برداشته است. بنابراین از خانه بیرون میرود تا او را پیدا کند و دفتر را به او پس بدهد، اما راهی دشوار و دراز در پیش است و فرصتی اندک. کیارستمی در این فیلم به ترس دانشآموزان از تنبیه معلمان میپردازد.
کارگردانهای زیادی در مدیوم سینما تصویرگر معلمان بودند، اما تنها برخی از این سریالها و فیلمها در ذهن مخاطبان ماندگار شدهاند. یکی از کارگردانهایی که بیشترین تعداد پرداخت به این قشر از جامعه را در کارنامه کاریش دارد، پوران درخشنده است. این بانوی فیلمساز کشورمان در بسیاری از آثارش کاراکتر معلم دیده میشود صرفنظر از خوب و بد یا درست و غلط بودن شخصیتپردازی که نسبت به آنها صورت گرفته است. فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی»، تولید سال 1366 به کارگردانی این بانوی فیلمساز کشورمان است که با نگاهی متفاوت به دنیای معلمان و دانشآموزان میپردازد.
فیلم سینمایی «بمب؛ یک عاشقانه»، تولید سال 1396 نزدیکترین تجربه سینما در پرداختن به این قشر با کارگردانی پیمان معادی است که قصه اصلیاش به دوران هشت سال دفاع مقدس و اوج بمبارانها مربوط میشود، اما بسیاری از سکانسهای این فیلم در یک مدرسه میگذرد و به نوعی روایتگر وضعیت مدرسهها و تحصیل در آن دوران است.
با این حال به نظر میرسد هنوز فیلم شاخصی درباره مقام معلم در سینما ساخته نشده، در حالی که اهمیت این قشر در جامعه قابل کتمان نیست.
منبع: جوان
انتهای پیام/